Kuinka tienata somessa?

Kuinka tienata somessa?

Haluaisitko tienata instagramissa? Entä, haluaisitko, että yritykset ottaisivat sinuun yhteyttä? Me kerromme tässä kirjoituksessa, siitä kuinka saat yritykset ottamaan sinuun yhteyttä. 

Meillä löytyy Eveditissä kokemusta kaupallisista yhteistöistä. Olemme tehneet yhteistöitä pienyrityksien, sekä suuryrityksien kanssa mm. (Spotify, Björn Borg, Viaplay). OIemme itse pyytäneet kaupallista yhteistyötä vaikuttajilta yrityksellemme, sekä tarjonneet omaa kaupallista yhteistyötä yrityksille. Tässä blogitekstissä annamme sinulle vinkkejä, siitä kuinka saat toimeksiantoja Instagramissa.

Aloitetaan yrityksen näkökulmasta. Yritystä perustettaessa suunnitellaan: Mikä on myytävä tuote ja ketkä ovat sen kohderyhmää ja kuinka nämä löytävät toisensa? Yksi tapa on aloittaa tuotteen markkinointi ja katsoa ketkä ovat kiinnostuneet tuotteestasi. Toinen tapa on olla valmis kohderyhmä, joille suunnitellaan sopiva tuote. Kolmas tapa on valmis tuote ja valmis kohderyhmä. Voit yhdistää ne itse ja rakentaa niistä brändin. Me keskitymme tässä tekstissä tähän kolmanteen tapaan, eli vaikuttajamarkkinointiin.

Vaikuttajamarkkinoinnilla pyritään saavuttamaan yleisön tietoisuus käytännön ja kokemuksien kautta. Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointi toimii kuin puskaradio, joka välittää tietoa tuotteesta tehokkaasti kuluttajien keskuudessa.


Kun vaikuttajamarkkinointi toteutetaan Instagramissa, etsitään luonnollisesti vaikuttajia Instagramista. Sopivan vaikuttajan valintaan vaikuttavat seuraavat asiat:

  1. Käyttäjän sisältö. Onko käyttäjän julkaisema sisältö sopivaa ja istuuko se yrityksen brändin imagoon?
  2. Luotettavuus ja aktiivisuus. Onko profiili ollut lähiaikoina aktiivinen ja herättääkö se luottamusta siitä, että sovittu hoidetaan kunnialla maaliin.
  3. Seuraajien määrä ja laatu. Kuinka paljon todellisuudessa saavutetaan yrityksen kohderyhmää? Onko järkevää mainostaa suomalaisia kauneudenhoitotuotteita rakennustyöntekijälle?
  4. Yhteistyö. Vastaako käyttäjä viesteihin ripeästi ja vaikuttaako henkilön kanssa yhteistyö mutkattomalta ja miellyttävältä
  5. Tuoko tämä markkinointitapa arvoa yritykselle ja myydyllä tuotteelle?  

Tästä voidaankin jatkaa vaikuttajan näkökulmaan. Kuinka tuoda yritykselle arvoa ja mitkä ovat ne tavat, joilla sitä luodaan?

  1. Profiloi itsesi, aivan kuten yritys. Kuka olet (brändi) ja ketä sisältösi palvelee(tuote)? Onko sisältösi keskittynyt motivointiin, komedian tai esimerkiksi muotiin? Ketkä ovat omaa kohderyhmääsi? Näin yrityksen ja myös potentiaalisen seuraajan on helpompi tietää, sovitko juuri sinä heidän brändin linjaan tai mielenkiinnon kohteisiin.
  2. Ole rehellinen, yritykset eivät halua virheellistä tietoa tuotteistaan markkinoille.
  3. Tee jokainen yhteistyö niin laadukkaasti kuin osaat ja anna ihmisten nähdä hyvä kädenjälkesi. Näin jokainen sinua lähestyvä yritys näkee valmiiksi kuinka laadukasta työtä teet.
  4. Visuaalisuus, Instagram on perustettu kuvapalveluksi ja on sitä edelleen. Päästä luovuutesi valloilleen. Vain taivas on rajana. Voit tehdä asetelmia, käyttää värejä ja käsitellä kuvat kauniisti. Tähän ei ole olemassa oikeaa eikä väärää tapaa. Persoonallisuus on eduksi. 

Kuinka saada yhteistöitä?

  1. Hanki näyttöjä ja kokemusta. Kun päätät aloittaa jotain uutta, kukaan ei yleensä tule sinua kotoa hakemaan.
  2. Ole aktiivinen. Jos haluat tehdä jotain, tee se. Listaa itsellesi yritykset, joihin haluaisit olla yhteydessä.
  3. Laadi suunnitelma. Mitä haluaisit heiltä saada yhteistyössä ja mitä voit tarjota heille vastineeksi.
  4. Hinnoittele oikein. Yritykselle yleensä helpoin ratkaisu on hyvittää yhteistyö omalla tuotteella tai palvelullaan. 
  5. Kun olet saanut tarpeeksi näyttöjä, kelkka voi kääntyä toisin päin. Yritykset näkevät sinun ammattimaisen jälkesi ja haluavat juuri sinut edustamaan heidän tuotteita ja brändiä. Silloin voit alkaa hinnoittelemaan työtäsi.

Jos sinulla oli aikaa lukea tämä artikkeli, sinulla on myös aikaa tehdä suunnitelma ja toteuttaa se! Onnea matkaan!

Seuraa meitä instagramissa @evedit.fi ja saa tieto heti uusista blogi-postauksistamme! 


Meidän preseteillä voit helposti viimeistellä yhteistyökuvasi, ja saada ne näyttämään ammattimaisilta. 😊

Katso myös valokuvauskurssimme 📸